موضوع و منابع پایان نامه کارشناسی ارشد


آموزش نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد
دانشجویانی که نحوه‌ی نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد را فرا می‌گیرند، نخست این نکته را می‌آموزند که در نگارش پایان نامه، یک پرسش پژوهشیِ اصلی، باید مطرح و پاسخ داده شود. یک پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، تا به این مرحله، مهم‌ترین قسمت از تحصیلاتتان به‌شمار خواهد آمد و طرح یک پرسش پژوهشیِ مرتبط با پایان نامه که نقش ستون فقرات آن‌را ایفا می‌کند، نگارش پایان نامه را از یک کار کسالت‌آور به یک امر حائز اهمیت تبدیل می‌کند. در این مطلب قصد دارم مراحل نگارش یک پایان نامه (کارشناسی ارشد) را به دانشجویان عزیز توضیح دهیم.
بخش اول: انتخاب موضوع
 به آنچه علاقه‌مند هستید فکر کنید. 
احتمالاً زمان زیادی را صرف این پروژه خواهید کرد، به همین خاطر ضروری است که موضوعی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه‌مند هستند، یعنی موضوعی که پس از مدت کوتاهی باعث دل‌زدگی و کسالت شما نگردد.
*سعی کنید به سوژه‌ی موردنظرتان بیاندیشید. شاید این سوژه، یک مؤلف، نظریه، بازه‌ی زمانیِ خاص و غیره باشد. به این فکر کنید که ادامه‌ی تحقیق در خصوص موپوع موردنظرتان را چگونه انجام خواهید داد.
* اگر با فکر کردن راجع به علاقمندی‌های آکادمیک خودتان مشکل دارید، شاید لازم باشد مروری اجمالی بر دروس دوره‌ی کارشناسی خود داشته باشد و ببنید آیا موضوع خاصی وجود دارد که به بررسی آن تمایل داشته باشید یا خیر.
پرسش پایان نامه‌ی خود را انتخاب کنید.
به‌دقت به بررسی پرسش‌هایی برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد خود بپردازید که کار پژوهشیِ مهمی را بطلبند تا به‌واسطه‌ی کار پژوهشی‌تان، به پرسش‌های اعضای جامعه‌ی آموزشی و مخاطبان و مراجعان آن‌ها پاسخ داده شود. در پایان نامه‌ی خود، لازم است با اعتقاد راسخ و شفافیت و به‌صورت مکتوب پاسخ دهید و آن‌را تقدیم کنید تا بتوانید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانید.
* اطمینان حاصل کنید که پرسش پژوهشی شما و پاسخ‌هایتان به آن پرسش، محتوایی اصیل را به تحقیق‌های موجود بیافزاید. یک پرسش سنجیده، هم‌چنین باعث خواهد شد که تحقیق متمرکز، سازمان‌یافته و جالب باقی بماند.
تحقیق خود را انجام دهید. 
جهت پاسخ‌گویی به پرسش اصلی پایان نامه‌تان، لازم است تحقیق خود را انجام دهید. متون مختلف و مربوطه را بخوانید، آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید، آن‌چه لازم است در راستای پاسخ به پرسش پژوهشی‌تان انجام دهید، به انجام رسانید. با این کار خواهید فهمید که آیا پروژه‌ی انتخاب شده توسط شما ارزش ادامه دادن را دارد یا خیر؛ و درخواهید یافت که آیا مشکلاتی ذاتی در مسیر انجام پژوهش‌تان وجود دارد که باید برطرف گردند یا خیر. این امر هم‌چنین به شما کمک خواهد کرد، اطلاعاتی را که برای پیشروی به مرحله‌ی بعد لازم دارید، گردآوری نمایید.
اعضای گروه خود را انتخاب کنید.
برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد، یک گروه پایان نامه معمولاً از دو استاد تشکیل می‌شود: استاد راهنما و استاد مشاور. لازم است اعضایی برای گروهتان انتخاب کنید که بتوانید به‌خوبی با آن‌ها همراهی کنید. سعی کنید افرادی باشند که زمان کافی برای تخصیص دادن به پروژه‌ی شما داشته باشند، کسانی که تخصصشان با پروژه شما هم‌خوانی داشته باشد.
* هیچ‌چیز ناامیدکننده‌تر از این نیست که استاد راهنمای پروژه‌ی شما، آن‌قدر سرش شلوغ باشد و کمبود وقت داشته باشد که نتواند با شما جلسه بگذارد.

بخش دوم: انتخاب منابع تحقیق برای نگارش پایان نامه
ژورنال‌های پژوهشیِ مربوطه را بررسی نمایید. 
ژورنال‌های پژوهشی و تحقیقات فعلی را که با پایان نامه شما مرتبط‌ هستند، بررسی کنید. بررسی نشریات پژوهشی باید جامع و کامل صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که تز کارشناسی ارشد شما، حائز اهمیت است و حشو و زائد نیست. لازم است ایده‌ی نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد شما، ارجینال و مرتبط باشد. جهت اطمینان از این موضوع، باید از بافت و زمینه‌ی تحقیق خود، آنچه سایر افراد راجع به سوژه‌تان گفته‌اند، و نظرات کلی راجع به موضوعتان، مطلع باشید. از مطالب و نشریات پژوهشیِ مربوطه، اطلاعات زمینه‌ایِ مرتبط با موضوعتان و اظهارات افراد در مورد سوژه‌تان را یادداشت نمایید.
منابع اولیه خودتان را انتخاب نمایید. 
منابع اولیه، منابعی هستند که توسط فردی نگاشته شده‌اند که خالق ایده، داستان، نظریه، آزمایش و غیره بوده است. آن‌ها مبانی واقعی و مهمی هستند و درصورتی‌که مشغول نوشتن یک تز تحلیلی باشید، در تز کارشناسی ارشد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.
* مثلاً، رمانی که نوشته‌ی ارنست همینگوی است یا یک مقاله در یک مجله‌ی علمی که در آن نتایج جدیدی برای نخستین بار بیان‌شده است، هر دو را ممکن است بتوان منابع اولیه‌ی یک پروژه بشمار آورد.
منابع ثانویه خود را انتخاب نمایید. 
منابع ثانویه، منابعی هستند که راجع و پیرامونِ منابع اولیه نگاشته شده‌اند. لازم است که این منابع در تز کارشناسی ارشد شما گنجانده شوند، چراکه باید نشان دهید که درک عمیقی از محیط موضوع موردنظرتان دارید و آنچه را دانشمندان برجسته در خصوص سوژه‌ی پژوهشتان گفته‌اند، درک کرده‌اید.
* مثلاً، کتابی که راجع به رمان ارنست همینگوی یا یک مقاله علمی نوشته‌شده است و به بررسی یافته‌های فرد دیگری می‌پردازد، هر دو از منابع ثانویه بشمار می‌روند.
رفرنس‌های خود را مدیریت کنید. 
بسته به رشته‌تان، شاید قسمت اعظم تحقیقتان را در فصل اول نگارش پایان نامه قرار دهید، یا ممکن است منابع را در سراسر پایان نامه‌تان و در لابه‌لای آن بگنجانید. به هر روش که عمل کنید، احتمالاً لازم است رفرنس‌های مختلف را در پایان نامه بگنجانید. لازم است رفرنس‌های خودتان را همان‌طور که می‌نویسید، در خلال نوشتن وارد کنید، به‌جای اینکه سعی کنید آن‌ها را پس از پایان نگارش پایان نامه‌تان به آن اضافه کنید.
* از روش رفرنس دهی ارجاع درون-متنی که مناسب رشته‌تان است استفاده کنید. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از MLA ، APA و شیکاگو.
* نام هر پژوهش مرتبطی را که در خلال متنتان استفاده کرده‌اید، در متن پایان نامه یا به‌صورت پانویس ذکر کنید.
* از نرم‌افزارهای مدیریت رفرنس نویسی نظیر اِندنوت، مندِلی یا زوتِرو استفاده کنید. این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند که رفرنس‌ها را درون برنامه‌ی واژه‌پردازتان وارد و جابجا نمایید و به‌طور خودکار کارهای پژوهشیِ ارجاع شده یا صفحه‌ی رفرنس را برایتان تکمیل می‌کند.

بخش سوم: برنامه‌ریزیِ رئوس مطالب
ضوابط مربوط به رشته یا دانشکده‌تان را بشناسید. 
ضوابط و قالب‌های نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی، با ضوابط پایان نامه کارشناسی ارشدِ رشته شیمی متفاوت است. دو نوع نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد وجود دارد:
* کیفی. این نوع تز مستلزم تکمیل پروژه‌ای است که اکتشافی، تحلیلی یا خلاقانه است. دانشجویانی که در رشته‌های علوم انسانی درس می‌خوانند، این نوع تز را انجام خواهند داد.
* کمّی. این نوع تز مستلزم انجام آزمایش‌ها، اندازه‌گیریِ دیتا و ثبت نتایج است. دانشجویان علوم پایه معمولاً این نوع تز را انجام می‌دهند.
ایده‌ی پایان نامه‌تان را دقیقاً توضیح دهید. 
پرسش اصلی پایان نامه‌تان را که قرار است با تحقیقتان به آن پاسخ دهید، در قالب یک عبارت روشن و واضح بیان کنید. مهم است که بتوانید پایان نامه‌تان را به‌روشنی و صراحت بیان کنید. اگر تلاش می‌کنید پرسش پژوهشی‌تان را بیان کنید، لازم است به‌طورکلی راجع به پروژه‌تان فکر کنید.
رئوس مطالب و طرح کلی پروژه‌تان را تهیه کنید. 
رئوس مطالب و تهیه یک طرح کلی به شما کمک می‌کند که بدانید همچنان که در پروژه‌تان به‌پیش می‌روید، «به کجا دارید می‌روید»؛ هم‌چنین به اعضای گروهتان ایده‌ای ازآنچه می‌خواهید انجام دهید و نحوه‌ی انجام آن را نیز نشان می‌دهد.
بدانید که چه چیزهایی را باید در پایان نامه‌تان بگنجانید. 
لازم است با دانشگاهتان راجع به ضوابط دقیق موردنیاز مشورت کنید، اما اکثر تزهای کارشناسی ارشد باید شامل موارد زیر باشند:
* صفحه‌ی عنوان
* صفحه‌ی امضا (متشکل از امضاهای گروه مشاور- که معمولاً در جلسه دفاع یا پس از پایان پروژه گرفته می‌شوند)
* چکیده- یک توصیف کوتاه و خلاصه از کار انجام‌گرفته در پایان نامه‌تان است که معمولاً شامل یکی دو پاراگرف می‌شود.
* فهرست مقالات (با عدد مربوط به هر صفحه)
* مقدمه
* بدنه اصلی مقاله
* نتیجه
* کتاب‌نامه یا پژوهش‌هایی که در طول مقاله به آن‌ها اشاره‌شده است
* ضمایم یا پانویس‌های لازم

منبع: سایت  ترجمانو
}